5 tips om het slapen op de opvang of kinderdagverblijf te verbeteren

Als kinderslaapcoach horen wij van veel ouders dat hun kindjes moeite hebben met het slapen op de opvang of het kinderdagverblijf. Het voelt vaak voor de ouders daardoor ook niet prettig om hun kindje weg te brengen, in de wetenschap dat je ’s middag een oververmoeid kindje terug krijgt. Toch zijn er een aantal tips die jouw kindje kunnen helpen om beter te slapen op de opvang of het kinderdagverblijf. In dit artikel lees je onze 5 tips!

Tips beter slapen op de opvang:

  1. Allereerst: geef het ritme en de wakkertijden van jouw kindje door aan de opvang. Wanneer jouw kindje thuis op vaste tijden vaak lekker slaapt, is het voor jouw kindje ook op de opvang vaak makkelijker om op deze tijden te gaan slapen. Het is niet altijd mogelijk voor de pedagogisch medewerkers, doordat ze natuurlijk meerdere kindjes hebben, maar ik weet zeker dat zij hun best zullen doen om dit te laten lukken.
  2. Vraag bij de opvang of het kinderdagverblijf of ze gebruik maken van white noise. White noise zorgt ervoor dat de omgevingsgeluiden worden gedempt. Hierdoor worden kindjes minder snel wakker van andere kindjes. Daarnaast geeft dit ook een verborgen en veilig gevoel aan je kindje, omdat het herkenbare geluiden zijn wat kindjes kennen uit de baarmoeder. Hebben ze geen white noise apparaat? Dan kun je die van jezelf meegeven.
  3. Soms gaat het ook gewoon anders op de opvang/het kinderdagverblijf. Probeer dit te accepteren en ook los te laten. Wanneer jouw kindje wat meer moeite heeft gehad om te slapen die dag, probeer dan als je thuis komt echt even tot rust te komen samen en lekker te knuffelen. Start vervolgens wat eerder met het bedtijdritueel, zodat je kindje wat eerder op bed ligt. Oververmoeide kindjes hebben vaak wat meer moeite om te kunnen slapen, dus een vroegere bedtijd is hierbij erg belangrijk. Als het daarnaast mogelijk is: probeer de dag daarna ook rustig aan te doen, zodat jouw kindje weer in het ritme komt en voldoende rust kan pakken.
  4. Geef vertrouwde spullen mee. Je kunt ervoor kiezen om een eigen slaapzakje mee te geven, zodat het voor jouw kindje vertrouwd voelt en het een eigen geur heeft. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een eigen knuffeltje mee te geven. Probeer zoveel mogelijk hetzelfde te doen op de opvang, als wat je thuis ook doet.
  5. Kijk mee of de slaapomgeving juist is. Is de kamer donker genoeg? Of kan deze donkerder gemaakt worden? Heeft de kamer de juiste temperatuur (rond de 16-18 graden). Heeft jouw kindje een rustig hoekje in de slaapkamer? Bespreek dit samen met de opvang, zodat jullie samen tot een goede oplossing komen.

Slapen op de opvang lukt niet:

Bespreek ook samen een plan B. Stel nou dat jouw kindje het echt niet lukt, ondanks alle aanpassingen? Wat kan de pedagogisch medewerkster dan voor jouw kindje doen? Dit kan bijvoorbeeld zijn een extra dutje aanbieden wanneer er enkel korte dutjes hebben plaatsgevonden. Ook kan het zo zijn dat zij jouw kindje in slaap helpen middels wiegen of de kinderwagen. Als het niet zelfstandig lukt, is het belangrijk dat jouw kindje op wat voor manier dan ook gaat slapen zodat oververmoeidheid wordt voorkomen.

Heeft jouw kindje niet alleen op de opvang, maar ook thuis moeite met het slapen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in, zodat we samen kunnen kijken hoe we jullie het beste kunnen helpen.  Samen werken we aan meer slaap!

Liefs,

Slaapkops

Plan nu een gratis kennismakingsgesprek

Heb je vragen of ben je benieuwd wat wij voor jou zouden kunnen betekenen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in en wij bespreken hoe wij jullie zouden kunnen helpen.

Meer slaaptips ontvangen?

Plan direct een kennismakingsgesprek!

Wil je eerst ontdekken of slaapcoaching iets voor jou en je gezin is en of onze aanpak bij je past? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek. In dit telefonische overleg bespreken we samen de aanpak. Let op: er worden tijdens dit gesprek geen adviezen gegeven.

Maak een afspraak

× Contact