Oververmoeide baby’s laten slapen

Je baby heeft de hele dag niet geslapen en je verwacht daardoor ook dat je kindje ‘s nachts wel goed gaat slapen. Het gevolg is dat je kindje juist heel moeilijk in slaap komt en ook regelmatig wakker wordt. Je vraagt je af hoe dat kan, want je kindje was juist toch zo moe? Het antwoord is: je kindje is oververmoeid en kan daarom niet in slaap komen.

Hoe herken ik dat mijn kindje oververmoeid is?

Je herkent dat je kindje oververmoeid is door de volgende signalen:

  • Je kindje valt in slaap terwijl het nog geen bedtijd is (bijvoorbeeld in de auto)
  • Je kindje raakt van alles gefrustreerd omdat hij/zij eigenlijk te moe is
  • Het lukt je kindje maar niet om in slaap te komen
  • Je kindje wordt heel snel weer wakker nadat hij/zij in slaap is gevallen (of juist heel vroeg in de ochtend)
  • Je kindje huilt meer dan normaal

Je kindje is heel moe, maar kan niet in slaap komen. Je kindje is al langere tijd wakker, maar zodra hij of zij moet gaan slapen, is het huilen en lukt het niet om in slaap te komen.
Vermoeidheid signalen zijn onder andere:

  • In ogen wrijven
  • Gapen
  • Huilen
  • Fles/Borst niet goed leegdrinken
  • Wegkijken

Je kindje heeft al een schone luier en je hebt het standaard bedritueel uitgevoerd. Toch wil het maar niet lukken. Vaak is een kindje oververmoeid na een onrustige of drukke dag waarbij je kindje ook overdag niet genoeg heeft geslapen. Ze zeggen niet voor niets: rust, regelmaat en reinheid zijn de belangrijke pijlers voor je kind.

Voorbeeld van oververmoeidheid bij baby’s en jezelf

Je kunt het vergelijken met jezelf. Je hebt vaak rond dezelfde tijd een dip dat je moe bent en eigenlijk wilt slapen (bijvoorbeeld rond 22:00 uur), maar je hebt nog visite en wil/kan daardoor nog niet naar bed. Je gaat dus over de vermoeidheid heen en ineens krijg je weer energie en kan je er weer even tegenaan. Eigenlijk geeft ons lichaam aan tijdens de dip dat we moeten gaan slapen. Van deze dip wil je gebruik maken bij je kindje en op dat moment je kindje in bed leggen zodat hij/zij lekker kan gaan slapen. Ga je daar overheen, is je kindje over zijn/haar slaap heen en lukt het niet meer om in slaap te komen. Het gevolg is dat je kindje te kort slaapt (zoals je zelf ook vaak doet nadat je te laat naar bed bent gegaan) en de volgende dag weer moe is (herken je jezelf nog? ;)). Zo blijft je kindje in een vicieuze cirkel zitten en zal je kindje moe, huilerig en hangerig blijven. Daardoor wil je eerst de oververmoeidheid wegwerken om vervolgens aan de andere punten omtrent slaap te werken.

Slaapcoaching voor babys en kinderen

Hoe voorkom ik dat mijn kindje oververmoeid raakt?

Je voorkomt dat je kindje oververmoeid raakt door te werken met de juiste wakker tijden. Voor elke leeftijd is een andere wakker tijd geschikt. Dit houdt in dat je kindje maar een bepaalde tijd wakker kan zijn en dan weer moet gaan slapen. Zodra je over de wakker tijd heen gaat, is de kans groot dat je kindje oververmoeid raakt en daardoor dus moeilijk in slaap kan komen.

Daarnaast is rust en regelmaat erg belangrijk. Onderneem niet te veel activiteiten met kleine kindjes, omdat zij deze prikkels vaak maar moeilijk kunnen verwerken. Ook is het van belang dat je op een dag vaak dezelfde volgorde van handelingen hebt. Bijvoorbeeld: wakker, eten, spelen, slapen etc. Hierdoor weet je kindje wanneer hij/zij moet slapen waardoor het makkelijker in slaap valt.

Tussen de 0 en 2 maanden heb je vaak te maken met “huiluurtjes”. Deze huiluurtjes beginnen vaak rond het avondeten (18.00-19.00 uur) en kunnen soms wel tot 22.00 uur duren. Niet alle kindjes krijgen hiermee te maken, maar het kan voor ouders soms best lastig zijn om hiermee om te gaan. Er zijn hier verschillende theorieën over, maar vaak komt dit door overstimulatie op een dag (teveel prikkels) of dat je kindje veel wil eten/drinken om de nacht door te komen (clusteren). Weet dat dit zichzelf vaak oplost rond de leeftijd van 3 maanden. Soms is er niet veel aan te doen, behalve je kindje lekker bij je houden, troosten en rust bieden tot ze in slaap vallen. Je kan ook gebruik maken van de 5 s’en techniek.

Wil je weten hoe je oververmoeidheid bij jouw kindje kan oplossen om zo weer in een betere flow terecht te komen? Neem dan contact met ons op en wij zullen je hierbij helpen!

Plan direct een kennismakingsgesprek!

Wil je eerst ontdekken of slaapcoaching iets voor jou en je gezin is en of onze aanpak bij je past? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek. In dit telefonische overleg bespreken we samen de aanpak. Let op: er worden tijdens dit gesprek geen adviezen gegeven.

Meer slaaptips ontvangen?

× Contact