Nachtangst (pavor nocturnus) bij kinderen

Nachtangst bij kinderen. Helaas hebben sommige kinderen hier last van en is het voor ouders vaak lastig om hiermee om te gaan. Maar wat is nachtangst precies en wat kun je hieraan doen? Dat vertellen wij jou in deze blog!

Wat is nachtangst?

pavor nocturnus kind

Baby’s, kinderen en volwassenen die last hebben van nachtangsten (ook wel pavor nocturnus genoemd), worden ’s nachts gillend en krijsend wakker en zijn vaak weer moeilijk te kalmeren. Waar komt het woord nachtangst vandaan? Misschien ken je nachtangsten ook als pavor nocturnus. Pavor betekent angst en nocturnus betekent nacht. In het Engels wordt het ook wel night terror genoemd. Nachtangst komt vaker voor dan je misschien denkt. Één op de 15 tot 30 kinderen heeft hier last van en meestal zijn het kinderen tussen de 3 en 12 jaar. Toch kunnen ook kinderen die jonger zijn hier last van hebben. Nachtangsten kunnen enkele minuten duren, maar soms duurt dit ook wel een uur.

Hoe herken je nachtangsten?

Het kan zijn dat je kindje helemaal overstuur wakker wordt. Je wilt je kindje troosten, maar je kindje schopt en duwt je weg of gaat alleen maar harder huilen. Ook kan het zijn dat je kindje heel hard gilt en niet meer rustig te krijgen is. Daarnaast is het zo dat je kindje vaak wakker lijkt, terwijl dit niet het geval is. Je krijgt hierdoor geen contact met je kindje, terwijl hij of zij wel zijn ogen open kan hebben. Tevens kan het zijn dat je kindje heel erg gaat zweten, waardoor ze na de nachtangsten ook weer last kunnen hebben van zweet of jeuk. Vaak weten kindjes zelf niet dat ze hier last van hebben en als je de volgende ochtend hiernaar vraagt, zal je kindje dit zich ook niet meer herinneren.

Alle kenmerken op een rijtje:

  • Overstuur
  • Huilen/gillen
  • Lijkt wakker, maar is het niet
  • Krijgt geen contact met je kind
  • Zweten
  • Slaapwandelen
  • Weet er zelf de volgende dag niets van

Oorzaken nachtangsten

pavor nocturnus baby

Er is niet veel bekend over de oorzaken van nachtangsten. Toch lijkt het er op dat tijdens een nachtangst één deel van het brein in  slaap is, terwijl het andere deel juist wakker is. Hierdoor lijkt het alsof je kindje wakker is, maar word je kindje niet rustig van jouw aanwezigheid. We zien de nachtangsten voornamelijk tijdens de non-REM slaap. Stress, spanning en slaapgebrek kunnen oorzaken zijn van nachtangsten. Wanneer jouw kindje hier dus last van heeft, is het belangrijk om al deze oorzaken uit te sluiten.

Verschil nachtmerrie en nachtangst

Je bent misschien zelf wel bekend met nachtmerries, en snapt daarom niet waarom je kindje tijdens een nachtangst niet rustig wordt. Het is daarom goed om de verschillen te weten, zodat je ook kunt inschatten of jouw kindje last heeft van nachtmerries en nachtangsten. Je kunt dit aan het volgende merken:

  • Nachtangsten vinden vaak plaats in de eerste helft van de nacht, terwijl nachtmerries juist vaak in de tweede helft van de nacht plaatsvinden.
  • Tijdens nachtangsten is je kindje niet wakker te maken, terwijl dit tijdens nachtmerries wel lukt.
  • Je kindje herinnert zich nachtangsten niet, maar een nachtmerrie vaak wel.
  • Het is lastig je kindje tijdens nachtangsten gerust te stellen, terwijl dit tijdens nachtmerries wel lukt.

Wat kan je doen aan nachtangsten (pavor nocturnus)?

Veel ouders voelen zich radeloos als hun kindje last heeft van nachtangsten. Wat kan je hieraan doen?

  • Krijgt je kindje altijd op hetzelfde tijdstip een aanval? Maak je kindje dan vlak daarvoor een beetje wakker. Dit kan je bijvoorbeeld 15 minuten voordat de aanval normaliter begint doen. Je laat je kindje even plassen en legt je kindje daarna weer terug in bed.
  • Zorg voor een veilige omgeving. Het kan namelijk zo zijn dat je kindje gaat slaapwandelen en je wilt niet dat je kindje zich bezeert. Zorg er dus voor dat je kindje veilig is en bijvoorbeeld niet van de trap kan vallen of bij scherpe voorwerpen kan.
  • Laat je kindje met rust. Hoe moeilijk het ook lijkt: vaak maak je je kindje alleen maar meer overstuur wanneer je je kindje probeert te troosten. Maak je kindje dus niet wakker en zorg er alleen voor dat hij of zij veilig is.
  • Vermijd stress en plan een rustige activiteit voor het slapen. Zorg ervoor dat je kindje rustig is als je kindje naar bed gaat. Bespreek ook de dag nog voor het slapen, zodat alle zorgen besproken kunnen worden en je kindje hier niet mee naar bed hoeft. Bespreek ook de volgende dag, zodat je kindje weet waar hij of zij aan toe is.
  • Breng je kindje op tijd naar bed. Oververmoeidheid kan ook voor nachtangsten zorgen, dus zorg ervoor dat je kindje op tijd gaat slapen.

Hoewel het natuurlijk erg vervelend is, hebben kinderen er zelf vaak geen last van en gaat het ook vanzelf weer over. Wil je kijken of wij hier toch iets samen aan kunnen doen? Neem dan gerust contact op. Maak je je zorgen? Dan is het altijd verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Plan nu een gratis kennismakingsgesprek

Heb je vragen of ben je benieuwd wat wij voor jou zouden kunnen betekenen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in en wij bespreken hoe wij jullie zouden kunnen helpen.

Meer slaaptips ontvangen?

Plan direct een kennismakingsgesprek!

Wil je eerst ontdekken of slaapcoaching iets voor jou en je gezin is en of onze aanpak bij je past? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek. In dit telefonische overleg bespreken we samen de aanpak. Let op: er worden tijdens dit gesprek geen adviezen gegeven.

Maak een afspraak

× Contact